Forsmak på suksess

For­smak på suk­sess

Forsmak på suksess

Mellom 30 000 og 35 000 mennesker var innom matfestivalen i Mathallen ved Vulkan fredag og lørdag.

Dag-Jørgen Saltnes

Til høsten åpner den nye Mathallen på Vulkan ved Grünerløkka, og det er allerede tegnet leieavtale med et tosifret antall leietakere. Sist fredag og lørdag tyvstartet Mathallen med matfestivalen Forsmak. I tillegg til arrangementer med fokus på mat, kaffe og øl, var det Bondens Marked, med et 50-talls små og mellomstore matprodusenter fra hele Norge, øl- og matkurs og en rekke andre aktiviteter. Nå viser det seg at Oslo-folket gikk mann av huse for å komme på matfestivalen.

- Forsmak gikk over all forventning. Det kom dobbelt så mange som vi regnet med, på lørdag forsvant 2000 frokoster på en halvtime. Vi regner med at mellom 30 000 og 35.000 mennesker var innom fredag og lørdag, men til tross for den enorme tilstrømningen var det få problemer - selv om det ble en del kaos, sier Sverre Landmark i Aspelin Ramm.

Hans selskap har investert 125 millioner kroner i Mathallen, som åpner i oktober.

- Dette er Oslos sjanse til å få det matmarkedet som så mange drømmer om. Mathallen er avhengig av at "alt" klaffer for at den skal bli en suksess, derfor sier vi at Mathallen er en dugnad. Under Forsmak bidro flere hundre personer med hardt arbeid for at festivalen skulle bli vellykket. Men det viktigste av alt er at Oslofolk stiller opp slik det skjedde under festivalen. Mathallen trenger først og fremst å bli brukt når den åpner i oktober, sier Landmark.